Erőhatás
Támadáspont: Az a pont, ahol az erőátvitel történik egyik testről a másikra. | ![]() |
Hatásvonal: Az az egyenes, amely átmegy az erő támadáspontján, és az erő vonalába esik. |
1 N az az erő, amely egy 1 kg tömegű test sebességét 1 s alatt 1 -mal változtatja meg.
Az erőre vonatkozó legfontosabb törvényeket Newton fogalmazta meg.
Newton I. törvénye
Minden test megtartja nyugalmi állapotát vagy egyenes vonalú egyenletes mozgását mindaddig, amíg környezete meg nem változtatja mozgásállapotát.
Ez valójában Haygensnek a változás okáról, és Descartesnek a kölcsönhatás elvéről megfogalmazott gondolatainak mozgásállapot-változásra alkalmazott formája.
Newton II. törvénye
Az erő nem más, mint a lendületváltozás sebessége.
Newton III. törvénye
Ha A test erőt gyakorol a B testre, akkor a B test is erőt gyakorol az A testre. A két erő egyenlő nagyságú, közös hatásvonalú, de ellentétes irányú.
Mivel az erő és az ellenerő mindig különböző testekre hat, nem lehet őket összegezni.
Erőtörvény
Az erő megadható az erőhatást kifejtő testet jellemző mennyiségek segítségével is.
Azt a matematikai összefüggést, amely a testet jellemző mennyiségek segítségével fejezi ki az erőhatást, erőtörvénynek nevezzük.
Az erőtörvény nem magára az erőhatást kifejtő testre, hanem a kölcsönhatásban részt vevő test tulajdonságaira, képességire jellemző.
Ez az erőtörvény a megfeszített rugó mozgásállapot-változtató képességére jellemző. Másképp lineáris erőtörvénynek is nevezzük.
A súrlódás oka a felületek egyenetlensége. A felületek egymáson való elmozdulásakor a „recék” egymásba akadnak, és így akadályozzák a mozgást.
Ha az érintkező felületek nagyon simák, még nehezebb a felületeket egymáson elmozdítani. Ilyenkor a tökéletes érintkezésnek köszönhetően az érintkező felületek részecskéi között kémiai kötések alakulnak ki. Így amikor a felületeket egymáson el akarjuk mozdítani, a kémiai kötéseket kell felszakítani.
A súrlódás gyakran hasznos, pl. járáskor, járművek gyorsításakor, vagy amikor krétával írunk a táblára.
De tapasztaljuk a súrlódás káros hatását is, pl. a fék kopása, gumiabroncs kopása, forgó alkatrészek egymáson való csúszása. Az utóbbi esetben a súrlódás csökkentésére kenőanyagot használnak.
A súrlódási erőtörvény az érintkező felületek közt fellépő kölcsönhatás mozgásállapot-változtató képességére ad felvilágosítást.
Ha a közegben egy test mozog, akkor a közeg egy olyan erőt fejt ki rá, ami csökkenti a testnek a közeghez viszonyított sebességét. Ez a hatás a közegellenállás, amelyet a közegellenállási erővel jellemzünk.
A közegellenállási erő egyenesen arányos a közeg sebességének, a homlokfelület nagyságának és a közeg és a test egymáshoz viszonyított sebességnégyzetének szorzatával, az arányossági tényező a közegellenállási tényező fele.
Bármely két tömeggel rendelkező test között fellép a gravitációs erő.
Ez az erő egyenesen arányos a két test tömegének szorzatával, és fordítottan arányos a két test közötti távolság négyzetével. Az arányossági tényező a gravitációs-állandó.
A gravitációs-állandót Newton felismerését követően majdnem 100 évvel később Cavendish állapította meg.
Az az erő, amellyel a test nyomja az alátámasztást vagy húzza a felfüggesztést.
Jele: G vagy Fg
Nem csak a mechanikán belül van erőtörvény.
Erőtörvény például a Coulomb-féle erőtörvény vagy a Lorentz-féle erőtörvény.
Nem erőtörvény a centripetális erő vagy az
, mert az így megadható erőt bármilyen eredetű erőhatás létrehozhat.
Az égitestek, az elhajított testek szabad mozgást végeznek. Pályájukat nem befolyásolja semmi kényszerítő hatás.
A fonálinga lengése kényszermozgás. Az ingatest szabad mozgását a fonál befolyásolja.
A kényszererő oka, hogy a kényszererőt kifejtő test valamilyen kicsiny alakváltozást szenved.
A kényszererő mindig merőleges a pálya görbéjére vagy a felületre.
A gyorsuló vonatkoztatási rendszerek tehát nem egyenértékűek, mert az inerciarendszertől és egymástól is megkülönböztethetők.
Az eltéréseket a gyorsulva mozgó megfigyelő számára ismeretlen eredetű erőhatások következményeként magyarázza. Ezeket a feltételezett erőhatásokat a tehetetlenségi erőkkel jellemezzük.
A gyorsuló vonatkoztatási rendszerben észlelt jelenséget, az inerciarendszerben érvényes szabályokkal, csak úgy lehet leírni, hogy feltételezzük a tehetetlenségi erőhatásokat is.