Pályázati
azonosító: 902/4
HATÁRTALANUL! PROGRAM
Az
Eötvös-inga és az Aradon végzett kísérlet reprodukálása
Eötvös Loránd a szakmai közönségnek Világos
mellett mutatta be torziós ingáját. A régi Aradi Főgimnáziumban megtaláltuk
ezen inga néhány darabját. A Csiky Gergely Iskolaközponttal közösen:
a.) részletesen megtanuljuk az inga
működésének elvét,
b.) kitanuljuk a mérés mechanizmusát,
c.) újjáépítjük az ingát és az eredeti
helyszínen méréseket végzünk
• A tanulmányút helyszíne: Arad-Szőlőhegy, Románia
• A kiutazók létszáma: 7 diák és 2
kísérőtanár.
• A kiutazást megelőző Határtalanul!
óra időpontja: 2010. szeptember 21.
• A kint tartózkodás időtartama:
2010. október 2. – 2010. október 6.
• A hazaérkezést követő értékelő óra
időpontja: 2010. október 12.
• Az Apáczai Közalapítvány 1.158.000.-
forinttal támogatja az utazást
A tanulmányút helyszíne: Arad és
környéke, Románia
Mint közismert, Eötvös Loránd a szakmai közönségnek először Világoson,
vagyis Arad-szőlőhegyi síkság mellett mutatta be torziós ingáját. A régi Aradi
Főgimnázium fizika szertárában megtaláltuk ezen inga „roncsait” (néhány
darabját). A magyar tanítási nyelvű Csiky Gergely Iskolaközpont fizika
tanárával és fizika szakkörének tanulóival elhatároztuk, hogy rekonstruáljuk az
ingát, és a méréseket az eredeti helyszínen újra elvégezzük.
A kiutazik 7 diák…:
Az országos fizika versenyeken (OKTV, Mikola, Békésy) jó szereplés.
Matematikából vagy fizikából emelt szinten való felkészítésen való résztvétel,
a Szakmai Érettségi Tanulmányi Versenyen (SZÉTV) való jó szereplés. A Simonyi
Károly Országos Elektrotechnika Versenyen való eredményes szereplés.
BMF (Kandó) TDK-n való résztvétel, TUDOK résztvétel, Út a tudományhoz
résztvétel.
…és 2 kísérőtanár:
Gazda
István tudománytörténész közismert személyiség.
Hartlein Károly fizika szakos
középiskolai tanár, a BME fizika tanszékének mérnöke, a Duna TV szakértője, a
Csodák Palotája szervezője és előadója. Számtalan kísérlet bemutatója fűződik
nevéhez.
dr. Horváth László igazgató,
programszervező, tudománytörténeti cikkek írója, több rádió és televizió műsor
szerkesztője tudomány és technika történeti témákban. Hosszú ideje az Aradi
október 6-i koszorúzások szervezője, résztvevője.
Határtalanul! órák
A XII. Békésy György Országos
Fizikaverseny bevezetéseként:
2010. május 22. 08:00
Puskás Tivadar Távközlési Technikum
1097 Budapest, Gyáli út 22. Fsz. 9.
(Auditorium Maximum)
Dr. Völgyesi Lajos egyetemi tanár (BME):
Az Eötvös-inga szerkezete és mérési metódusa, különös tekintettel az Arad
környéki bemutatóra
2010. szeptember 21. 14:00
Puskás Tivadar Távközlési Technikum
1097 Budapest, Gyáli út 22. Fsz. 9.
(Auditorium Maximum)
Arad megye történelme.
A lakosság régi és jelenlegi etnikai összetétele, a változások okai, a szórvány
fogalma és mindennapjai.
Arad városának szerepe a magyar történelemben, és technika történetben.
Az aradi Csiky Gergely iskolaközpont története, a magyarság létszáma
alkulásának függvényében.
Az intézmény múltja és jelene, jövőbeni sorsának alakulása.
A projekt, az Eötvös inga tudománytörténeti jelentősége, az elvégzett korabeli
mérések érdekességei.
A reprodukció kihívásai.
Az együttműködés, a közös munkavégzés fontossága.
Program célja
Névadónk Puskás Tivadar a XIX. Századvég egyik zseniális iparosa volt.
Egyetemi végzettség nélkül is sziporkázó elmével ontotta a találmányokat.
Eötvös Loránd a tudós komoly elméleti felkészültséggel megalapozva készítette
el alkotását. Iskolánk tudósjelöltjeinek (OKTV győztesek) sokat jelenthet a
példakép állításában a két életút összevetése. Fontos cél lehet, hogy az elvont
elméleti fizikai ismereteken túl az Eötvös-ingát a gyakorlatban is
kipróbálhatják. A történelem órákon szerzett ismereteken túl tapasztalatot
szereznek a határon túl rekedt magyarság, a kisebbségi lét, a magyar nyelv a
szórványban, a határon túli magyar szaknyelv sajátosságaival.
Megvalósítás
A rendszeres Weben történő kapcsolattartás a Puskás és a Csiky Gergely
diákok és kapcsolattartó tanárok között a projekt sikeres megvalósításának
érdekében. Ez különösen fontos az igények felmérése és a tervezés szakaszában.
Meg kell szervezni az ingánál a hiányzó, de szükséges alkatrészek legyártását.
Közös üzembe helyezés, próbamérések végzése, beüzemelt ingával a tervezett
méréssorozatok elvégzése. A kapott mérési eredmények kiértékelése, mely alapján
a korlátok meghatározhatók és kitűzhetők a további irányok.
Szakértő
Gazda István szerepe a tudománytörténet kutatásában és népszerűsítésében
vitathatatlan. Személyisége garancia arra, hogy a reprodukció és az újra
elvégzett mérések hitelesek legyenek.
Hartlein Károly tapasztalatai, számtalan kisérleti ezközének gyakorlati sikere
adja a lehetőséget a rekonstrukció megvalósítására.
Termékek
Elkészítjük az Eötvös-féle torziós inga hű, működőképes reprodukcióját.
Ehhez felmérjük az inga anyagszükségletét, megtervezzük a legyártandó
alkatrészeket, azok megkívánt tűrését, a legyártáshoz szükséges faipari és
finommechanikai műveleteket, azok technológiai sorrendjét.
Az ingát két példányban készítjük el; mindkét iskola fizika szertára részére
egyet-egyet.
Az elkészült Eötvös-féle torziós ingákat:
- közösen összeállítjuk,
- velük méréseket végzünk,
- a mérési eredményeket jegyzőkönyvben rögzítjük,
- a kapott eredményeket kiértékeljük,
- a közös munkáról fényképeket, filmet készítünk.
Kapcsolás a szakmához
A távközlési informatikus OKJ 54 481 04 0010 54 05 szakmának szerves
része az elektronikus és nem elektronikus mérések elmélete és gyakorlata. Saját
laboratóriumainkban csak elektronikus méréseket tudunk bemutatni. Az üzemben
elvégezhető mérések viszont nagyon egyszerűek és még a XX. század közepét
tükrözik. Jó gyakorlatnak tartjuk az Eötvös féle ingás mérést. A sok mérési
eredményből statisztikai alapon levonható következtetések további fejlesztéseként
alakult ki a rádiótechnikában a zaj alatti kommunikáció a szórt spektrumú
rádiózás és jó néhány modern kódolási eljárás is. Tekinthető ezek
méréstechnikai ősének a torziós ingán végzett kísérletsorozat.
Kapcsolás az
iskolához
Az Eötvös-féle torziós inga működésének és a vele történő méréseknek az
elve, továbbá a számításokhoz szükséges összefüggések, képletek ismerete,
illetve használata jól kapcsolható a fizika tantárgyhoz.
A faipari és finommechanikai műveletek, az anyagok és szerszámok ismerete a szakmai
orientációs és alapozó tárgyakhoz köthető ismereteket igényel.
Az informatika tantárgyhoz tartozik a mérési adatok gyűjtése, rögzítése,
feldolgozása, kiértékelése majd prezentálása.
A távközlési informatikus szakma fontos modulja a projekt-menedzsment. A
tervezett együttműködés egy valódi, határon átnyúló projekt-gyakorlatnak
tekinthető.
A kint tartózkodás időtartama:
2010. október 2. – 2010. október 6.
2010. október 2.
szombat
Utazás utazás Aradra
projekt nyitás projekt nyitó megbeszélés
Az inga összerakása
ismerkedés Araddal Közös
séta Arad belvárosában a projekt tagjaival
2010. október 3.
vasárnap, kulturális nap
Kirándulás Dévára, Vár megtekintése, látogatás Böjte Csaba atya
nevelőotthonában
Vajdahunyad megtekintése
Temesvár nevezetességei,
A látottak közös megbeszélése.
2010. október 4.
hétfő
Mérés Arad szőlőhegyen a mérések
elvégzése
Világos megtekintése Viágoson
a Bohus kastély meglátogatása
méréi eredmények rögzítése A mérés
eredményeinek számítógépes rögzítése
2010. október 5. kedd
mérési eredmények feldolgozása A
rögzített eredmények közös analízise
mérési eredmények feldolgozása A mérési
eredmények dokumentálása
projekt zárás A projekt eredményeinek
közös értékelése, a további együttműködés vázolása
2010. október 6.
szerda
Nemzeti gyásznap Koszorúzás a Vesztőhelyen
Nemzeti gyásznap Koszorúzás a
Szabadságszobornál
Utazás kora esti órákban hazautazás
Budapestre
Értékelő óra
2010. október 12. 14:00
Puskás Tivadar Távközlési Technikum
1097 Budapest, Gyáli út 22. Fsz. 9.
(Auditorium Maximum)
Az aradi Csiky Gergely Iskolaközpontban végzett közös munka friss
áttekintése.
A munkavégzés során elkövetett hibák tapasztalatainak levonása.
A jegyzőkönyvek, mérési eredmények újbóli áttekintése.
A kultúrális napon tapasztaltak megbeszélése.
A közös projekten a határon túl végzett munka tapasztalatainak értékelése.
A további együttműködés megbeszélése a projekt záráson lezajlottak szerint.
Epilógus
Az együtt működés eredményeként előáll az aradi Csiky Gergely magyar
tanítási nyelvű középiskolában, az Eötvös-inga rekonstrukciója, segítve mind a
természettudományos, mind szakmai alapozó oktatást.
A résztvevő jó képességű diákok fejlesztik elméleti és gyakorlati ismereteiket, tapasztalatokat szereznek a
projektmenedzsment témakörében is.
Későbbi az Európai Unióban végezhető szakmai munkájukat alapozhatja meg a közös
tevékenység a határon túli szórványban végzett munkával.
Karitatív életszemléletük kialakításának fontos állomása a projekt.