Pályázati azonosító: 902/4

HATÁRTALANUL! PROGRAM

 

Az Eötvös-inga és az Aradon végzett kísérlet reprodukálása

 

Eötvös Loránd a szakmai közönségnek Világos mellett mutatta be torziós ingáját. A régi Aradi Főgimnáziumban megtaláltuk ezen inga néhány darabját. A Csiky Gergely Iskolaközponttal közösen:

a.) részletesen megtanuljuk az inga működésének elvét,

b.) kitanuljuk a mérés mechanizmusát,

c.) újjáépítjük az ingát és az eredeti helyszínen méréseket végzünk

 

A tanulmányút helyszíne: Arad-Szőlőhegy, Románia

• A kiutazók létszáma: 7 diák és 2 kísérőtanár.

• A kiutazást megelőző Határtalanul! óra időpontja: 2010. szeptember 21.

• A kint tartózkodás időtartama: 2010. október 2. – 2010. október 6.

• A hazaérkezést követő értékelő óra időpontja: 2010. október 12.

• Az Apáczai Közalapítvány 1.158.000.- forinttal támogatja az utazást

 

 

A tanulmányút helyszíne: Arad és környéke, Románia

 

Mint közismert, Eötvös Loránd a szakmai közönségnek először Világoson, vagyis Arad-szőlőhegyi síkság mellett mutatta be torziós ingáját. A régi Aradi Főgimnázium fizika szertárában megtaláltuk ezen inga „roncsait” (néhány darabját). A magyar tanítási nyelvű Csiky Gergely Iskolaközpont fizika tanárával és fizika szakkörének tanulóival elhatároztuk, hogy rekonstruáljuk az ingát, és a méréseket az eredeti helyszínen újra elvégezzük.

 

A kiutazik 7 diák…:

 

Az országos fizika versenyeken (OKTV, Mikola, Békésy) jó szereplés. Matematikából vagy fizikából emelt szinten való felkészítésen való résztvétel, a Szakmai Érettségi Tanulmányi Versenyen (SZÉTV) való jó szereplés. A Simonyi Károly Országos Elektrotechnika Versenyen való eredményes szereplés.
BMF (Kandó) TDK-n való résztvétel, TUDOK résztvétel, Út a tudományhoz résztvétel.

 

…és 2 kísérőtanár:

 

Gazda István tudománytörténész közismert személyiség.
Hartlein Károly fizika szakos középiskolai tanár, a BME fizika tanszékének mérnöke, a Duna TV szakértője, a Csodák Palotája szervezője és előadója. Számtalan kísérlet bemutatója fűződik nevéhez.
dr. Horváth László igazgató, programszervező, tudománytörténeti cikkek írója, több rádió és televizió műsor szerkesztője tudomány és technika történeti témákban. Hosszú ideje az Aradi október 6-i koszorúzások szervezője, résztvevője.

 

Határtalanul! órák

 

A XII. Békésy György Országos Fizikaverseny bevezetéseként:

2010. május 22. 08:00

Puskás Tivadar Távközlési Technikum

1097 Budapest, Gyáli út 22. Fsz. 9. (Auditorium Maximum)

Dr. Völgyesi Lajos egyetemi tanár (BME): Az Eötvös-inga szerkezete és mérési metódusa, különös tekintettel az Arad környéki bemutatóra

 

2010. szeptember 21. 14:00

Puskás Tivadar Távközlési Technikum

1097 Budapest, Gyáli út 22. Fsz. 9. (Auditorium Maximum)

 

Arad megye történelme.
A lakosság régi és jelenlegi etnikai összetétele, a változások okai, a szórvány fogalma és mindennapjai.
Arad városának szerepe a magyar történelemben, és technika történetben.
Az aradi Csiky Gergely iskolaközpont története, a magyarság létszáma alkulásának függvényében.
Az intézmény múltja és jelene, jövőbeni sorsának alakulása.
A projekt, az Eötvös inga tudománytörténeti jelentősége, az elvégzett korabeli mérések érdekességei.
A reprodukció kihívásai.
Az együttműködés, a közös munkavégzés fontossága.

 

Program célja

Névadónk Puskás Tivadar a XIX. Századvég egyik zseniális iparosa volt. Egyetemi végzettség nélkül is sziporkázó elmével ontotta a találmányokat. Eötvös Loránd a tudós komoly elméleti felkészültséggel megalapozva készítette el alkotását. Iskolánk tudósjelöltjeinek (OKTV győztesek) sokat jelenthet a példakép állításában a két életút összevetése. Fontos cél lehet, hogy az elvont elméleti fizikai ismereteken túl az Eötvös-ingát a gyakorlatban is kipróbálhatják. A történelem órákon szerzett ismereteken túl tapasztalatot szereznek a határon túl rekedt magyarság, a kisebbségi lét, a magyar nyelv a szórványban, a határon túli magyar szaknyelv sajátosságaival.

 

Megvalósítás

A rendszeres Weben történő kapcsolattartás a Puskás és a Csiky Gergely diákok és kapcsolattartó tanárok között a projekt sikeres megvalósításának érdekében. Ez különösen fontos az igények felmérése és a tervezés szakaszában. Meg kell szervezni az ingánál a hiányzó, de szükséges alkatrészek legyártását. Közös üzembe helyezés, próbamérések végzése, beüzemelt ingával a tervezett méréssorozatok elvégzése. A kapott mérési eredmények kiértékelése, mely alapján a korlátok meghatározhatók és kitűzhetők a további irányok.

 

Szakértő

Gazda István szerepe a tudománytörténet kutatásában és népszerűsítésében vitathatatlan. Személyisége garancia arra, hogy a reprodukció és az újra elvégzett mérések hitelesek legyenek.
Hartlein Károly tapasztalatai, számtalan kisérleti ezközének gyakorlati sikere adja a lehetőséget a rekonstrukció megvalósítására.

 

Termékek

Elkészítjük az Eötvös-féle torziós inga hű, működőképes reprodukcióját. Ehhez felmérjük az inga anyagszükségletét, megtervezzük a legyártandó alkatrészeket, azok megkívánt tűrését, a legyártáshoz szükséges faipari és finommechanikai műveleteket, azok technológiai sorrendjét.
Az ingát két példányban készítjük el; mindkét iskola fizika szertára részére egyet-egyet.
Az elkészült Eötvös-féle torziós ingákat:
- közösen összeállítjuk,
- velük méréseket végzünk,
- a mérési eredményeket jegyzőkönyvben rögzítjük,
- a kapott eredményeket kiértékeljük,
- a közös munkáról fényképeket, filmet készítünk.

 

Kapcsolás a szakmához

A távközlési informatikus OKJ 54 481 04 0010 54 05 szakmának szerves része az elektronikus és nem elektronikus mérések elmélete és gyakorlata. Saját laboratóriumainkban csak elektronikus méréseket tudunk bemutatni. Az üzemben elvégezhető mérések viszont nagyon egyszerűek és még a XX. század közepét tükrözik. Jó gyakorlatnak tartjuk az Eötvös féle ingás mérést. A sok mérési eredményből statisztikai alapon levonható következtetések további fejlesztéseként alakult ki a rádiótechnikában a zaj alatti kommunikáció a szórt spektrumú rádiózás és jó néhány modern kódolási eljárás is. Tekinthető ezek méréstechnikai ősének a torziós ingán végzett kísérletsorozat.

 

Kapcsolás az iskolához

Az Eötvös-féle torziós inga működésének és a vele történő méréseknek az elve, továbbá a számításokhoz szükséges összefüggések, képletek ismerete, illetve használata jól kapcsolható a fizika tantárgyhoz.
A faipari és finommechanikai műveletek, az anyagok és szerszámok ismerete a szakmai orientációs és alapozó tárgyakhoz köthető ismereteket igényel.
Az informatika tantárgyhoz tartozik a mérési adatok gyűjtése, rögzítése, feldolgozása, kiértékelése majd prezentálása.
A távközlési informatikus szakma fontos modulja a projekt-menedzsment. A tervezett együttműködés egy valódi, határon átnyúló projekt-gyakorlatnak tekinthető.

 

A kint tartózkodás időtartama:

2010. október 2. – 2010. október 6.

 

2010. október 2. szombat

Utazás utazás Aradra

projekt nyitás projekt nyitó megbeszélés
Az inga összerakása

ismerkedés Araddal Közös séta Arad belvárosában a projekt tagjaival

 

2010. október 3. vasárnap, kulturális nap

Kirándulás Dévára, Vár megtekintése, látogatás Böjte Csaba atya nevelőotthonában

Vajdahunyad megtekintése

Temesvár nevezetességei,
A látottak közös megbeszélése.

 

2010. október 4. hétfő

Mérés Arad szőlőhegyen a mérések elvégzése

Világos megtekintése Viágoson a Bohus kastély meglátogatása

méréi eredmények rögzítése A mérés eredményeinek számítógépes rögzítése

 

2010. október 5. kedd

mérési eredmények feldolgozása A rögzített eredmények közös analízise

mérési eredmények feldolgozása A mérési eredmények dokumentálása

projekt zárás A projekt eredményeinek közös értékelése, a további együttműködés vázolása

 

2010. október 6. szerda

Nemzeti gyásznap Koszorúzás a Vesztőhelyen

Nemzeti gyásznap Koszorúzás a Szabadságszobornál

Utazás kora esti órákban hazautazás Budapestre

 

 

Értékelő óra

 

2010. október 12. 14:00

Puskás Tivadar Távközlési Technikum

1097 Budapest, Gyáli út 22. Fsz. 9. (Auditorium Maximum)

 

Az aradi Csiky Gergely Iskolaközpontban végzett közös munka friss áttekintése.
A munkavégzés során elkövetett hibák tapasztalatainak levonása.
A jegyzőkönyvek, mérési eredmények újbóli áttekintése.
A kultúrális napon tapasztaltak megbeszélése.
A közös projekten a határon túl végzett munka tapasztalatainak értékelése.
A további együttműködés megbeszélése a projekt záráson lezajlottak szerint.

 

Epilógus

 

Az együtt működés eredményeként előáll az aradi Csiky Gergely magyar tanítási nyelvű középiskolában, az Eötvös-inga rekonstrukciója, segítve mind a természettudományos, mind szakmai alapozó oktatást.
A résztvevő jó képességű diákok fejlesztik elméleti és gyakorlati  ismereteiket, tapasztalatokat szereznek a projektmenedzsment témakörében is.
Későbbi az Európai Unióban végezhető szakmai munkájukat alapozhatja meg a közös tevékenység a határon túli szórványban végzett munkával.
Karitatív életszemléletük kialakításának fontos állomása a projekt.