Descartes 1596-ban született La Haye-ban. Nyolc
éves korától a IV.Henrik által alapított La Fleche-i
jezsuita líceumban tanult, amely egyike volt Európa legkiválóbb iskoláinak.
Kitűnően megtanult latinul, s megismerhette a kor legújabb tudományos fölfedezéseit
és nézeteit (pl. Galileinek a Föld forgásáról vallott elképzeléseit).
Majd (1612 után) Poitiers-ba ment orvostudományt és jogot tanulni,
s 1618-ban -atyai kívánságra- Hollandiába utazott, hogy a bredai
katonai akadémián hadmérnöki képesítést szerezzen, majd bekapcsolódott
a harmincéves háborúban. 1619-ben hosszú utazásra indult: járt Koppenhágában,
Lengyelországban, Magyarországon, Ausztriában és Csehországban.
Télre egy Ulm melletti parasztházban szállásolta el magát, ahol
idejét elmélkedéssel töltötte, s ahol három
álom hatására egy "csodálatos tudomány alapjaira" bukkant. Részt vett a
fehérhegyi ütközetben a győztesek oldalán-, később újabb utazásokra indult,
míg végül 1625-1628 között Párizsban telepedett
le. Itt egy tudós társaság megbecsült tagjaként tevékenykedett. (A társaság
tagja volt többek közt T. Hobbes, P. Gassendi, A. Arnauld.)
Az 1628-1649 közti időszakot a szabad alkotói légkört biztosító Hollandiában
töltötte, s azt csak Krisztina svéd királynő meghívására hagyta el. A királynő
a tudósokat a hajnali órákban rendelte magához, mert ezt a napszakot tartotta
elmélkedésre alkalmasnak, csakhogy Descartes gyermekkora óta betegsége
folytán- szenvedett a korai keléstől (ezért engedélyezték neki a líceumban
is a dél körüli felkelést). A filozófust annyira
megviselték a hűvös hajnalok, hogy tüdőgyulladást kapott, amibe végül bele
is halt.
MŰVEI
A dicsőséget hamar elérte.
1637-től sorra jelentek meg művei: előbb az Értekezés a módszerről,
aztán az Elmélkedések, (Meditationes), az Alapelvek (Principia),
végül a Lélek szenvedélyeiről
szóló értekezés. Ezekben egy új metafizikai és egy új természetelmélet
bontakozik ki - valami, amit joggal lehet racionalizmusnak vagy mechanizmusnak
nevezni, noha nem egészen fér bele egyik kategóriába sem. Descartes műve
épp úgy tele van ellentmondással, mint egyénisége. Egyformán lehet benne
az "idealizmus atyját" és a "materializmus atyját" látni. Valóban mind
a kettő volt: metafizikájában idealista, természetszemléletében
materialista.
Le Monde on traité de la lumiére
1649. Traité des passions de l'âme
DISCOURS DE LA MÉTHODE
Az Értekezés a módszerről
1637-ben jelent meg. Voltaképpen a Discours egy nagy esszé: vallomás önmagáról,
a világról, a tudományról, filozófiáról, metafizikáról. A módszeres gondolkodásról
Descartes ezt a négy szabályt állítja fel:
1. Nem fogadni el
igaznak mást, csak azt, ami oly tisztán és világosan, oly nyilvánvalóan
igaz, hogy egyszerűen nem lehet kételkedni benne.
2. Felosztani - elaprózni - a nehézségeket.
3. A legegyszerűbbtől
haladni a bonyolult felé.
4. Teljes felsorolásra és általános áttekintésre
törekedni, hogy semmi se kerülhesse el a figyelmet.
KÉTELKEDÉS
Descartes úgy látja, hogy kételkedni kell mindenben, hiszen mi az, ami eléggé evidens, elég világos, tiszta, határozott, szabatos és kétségbe vonhatatlan ahhoz, hogy igaznak tarthassuk? Módszere a teljes kételkedést kívánja: kételkedést önmagában, a világban, az érzékelésben és a képzetben, a dolgok anyagi valóságában és megismerhetőségében csakúgy, mint eszmei értékelésében - csak Istenben nem, ehhez túl óvatos. A kételkedés révén akar eljutni a konstruktív megismeréshez, szilárd alapot akar találni minden további megismerés bizonyossága számára. A szilárd alapot Descartes magában a kételkedésben találja meg, s mivel a kételkedés a gondolkodás útján történik, tehát a gondolkodásban. Mert ha sorra mindenről ki tudja mutatni, hogy bizonytalan és kétes, még létezésében is vitatható, akkor végül nem marad más bizonyossága, mint az, hogy aki mindezt a sok kétséget végig gondolja, az szükségképpen létezik - különben nem tudna kételkedni. Így születik a gondolkodom, tehát vagyok descartes-i alaptétel.
COGITO ERGO SUM
Descartes mind jobban kitágítja a gondolkodás fogalmát.
Lassanként belekerül a lelki élet minden megnyilvánulása,
az értelem, az akarat, a képzelet, az érzékek működése, a szemlélődés,
a mozgás ok választása - vagyis minden, ami nem az emberben, hanem az ember
által történik. Így a gondolkodás előbb csak a tudattal válik azonossá,
aztán a lélekkel, végre az énnel, úgyhogy a cogito ergo sum majdnem
ezzé a tautológikus tétellé zsugorodik: vagyok, tehát vagyok. A "gondolkodom,
tehát vagyokkal" egyenrangúvá válik az "akarok, tehát vagyok", "látok,
tehát vagyok", "fáj a fejem, tehát vagyok".
INTUÍCIÓ
Valójában a cogito sem logikai
posztulátum, se nem tapasztalati tény, hanem intuitív meggyőződés, amire
fel lehet ugyan építeni egy szubjektív racionális filozófiát, annak minden
előnyével és hátrányával, de valóságértéke semmivel sem több, mint bármely
más filozófiáé. Hogy ez mennyire így
van, azt szemléltetően mutatja a "világosság és tisztaság" kritériuma,
a "veleszületett eszmék" kényszeredett bevezetése, nem is szólva arról
az irracionalitásról, ahogyan racionális rendszerét Descartes az Istennel
támasztja alá. Minthogy az érzékelés
és a tapasztalás nem alkalmas arra, hogy hitelesen meggyőzzön bennünket
valaminek az igazáról, nem marad más, mint az intuíció, vagyis a belső
meggyőződés. Így válik a racionalizmus az empirizmusnak szöges ellentétévé,
olyan metafizikává, amely nem a világot
tekinti szilárd valóságnak, hanem az emberi értelmet, a tudatot, sőt: a
tudat mélyén meghúzódó eléggé irracionális intuíciót. "Intuíción - mondja
az Alapelvek az elme irányításához
című munkájában - nem a változó érzékszervi tanúságokat vagy a képzelet
csalóka ítéleteit értem, hanem a figyelő és egészséges szellem felfogását."
MATEMATIKA, GEOMETRIA
Descartes idejében a matematika már fejlett tudomány volt,
Cardanus, Vieta és Kepler után Fermat, Pascal, Snellius és mások megteremtették
az újkori matematikát. Descartes szerepe ebben
nem volt jelentéktelen, mindmáig őt tekintik az analitikus geometria megalapítójának.
Legfőbb törekvése arra irányult, hogy a természettudományt matematizálja,
sőt a matematikával azonosnak tekintse, gyakorlatában
mégis a legritkább esetben használt matematikai bizonyítást. Matematikai
munkájának legjelentősebb része egy 1629-ből származó, de csak 1701-ben
megjelent könyvében, a Regulae ad Directionem Ingemii-ben.
Itt fekteti le annak az "univerzális matematikának"
az alapját, amit korábban Vieta "algebra speciosa" néven kezdeményezett:
a betűjelezést, ami lehetővé teszi az elvont számolást, tekintet nélkül
arra, milyen nagyság- vagy értékrendbe tartozik a számolás tárgya. S Fermat-val
egyidejűleg ajánlja a koordinátarendszert, a matematikai összefüggések
geometrikus ábrázolásának módszerét. Célja a természeti jelenségek deduktív
matematikai levezetése volt, eredménye pedig az analitikus geometria megteremtése.
Szorosan összefügg ez Descartes-nak azzal a metafizikai alapelvével, hogy
az anyag: kiterjedés, és minden más fizikai kvalitása (szín, keménység,
stb.). Nem magának az anyagnak önálló sajátja, hanem a mi reakciónk a térbeli
kiterjedésre - tehát tudatállapot. S mivel a tér azonos az anyaggal, törvényei
a geometriából származnak, amely a tér nyugalomban
lévő formáit tárgyalja, a mozgó anyagot vizsgáló fizika törvényei ebből
deduktíve levonhatók. A descartesi természetbölcselet alapelvei: a világ
kiterjedése végtelen, mindenütt ugyan abból az anyagból áll, az anyag
korlátlanul osztható, anyagtalan tér nincs.
FIZIKA
Fizikai munkásságát elsősorban
az optika terén fejtette ki. Descartes kidolgozta a fénytörés elméletét
(Dioptrika), és gyakorlati útmutatást
adott a lencsék célszerű csiszolására. Csillagászattal nem foglalkozott,
noha teljesen magáévá tette Kopernikusz és Galilei nézeteit a föld forgásáról,
sőt föltételezte az egész világmindenség keringését-forgását. A fizika
legfőbb törvénye szerinte a konstancia törvény: az anyag (tömeg) és a sebesség
összege állandó. Ebből következik,
hogy sem a test alakja és nagysága, sem helye, nyugalma vagy mozgása spontán
nem változhatik, hanem csak más test hatására. Ebből viszont a tehetetlenségi
törvény következik. Ha egy mozgó test nyugalomban levőbe ütközik, akkor
elpattan tőle, és eredeti sebességének
megtartásával más irányba mozog tovább. A tévedések rövidesen alkalmat
adtak Huygensnek, hogy matematikai formába öntse a mozgás helyes törvényeit.
Descartes fizikája teljes egészében mechanikus fizika, vagyis pusztán az
anyag és mozgás törvényein alapszik,
semmiféle kisegítő tényezőt nem vesz igénybe. A világ egy nagy masina,
csak méreteiben és tökéletességében különbözik az ember csinálta géptől.
Sőt az élőlények is olyanok mint a gépek - amint ez majd élettanából is
kitűnik.
ÉLETTAN
Biológiai és pszichológiai nézeteit már a Discours-ban
közölte, tovább fejlesztette a Passions de l'âme-ban
és posztumusz megjelenő Traité de l'homme-ban.
Részletesen kitér a szív működésére és a vérkeringésre, már ekkor módot
talál arra, hogy a mechanikus élettani szemléletet propagálja, s ennek
révén eljusson az automatikus életműködés megfogalmazásához. Ennek részletes
kifejtését a Lélek szenvedélyeiről szóló könyvében találjuk, amelyet
Erzsébet hercegnő számára írt - ezért egyszerűbb és érthetőbb, mint a többi
műve. Az első rész a test mechanikus működését tárgyalja. A test jellegzetessége
a hő és mozgás, a léleké a gondolat. Az idegek finom csövecskék módjára
behálózzák az egész testes, valami "légnemű szubsztanciát vagy szelet"
tartalmaznak, "amit a test éltető fludiumának
nevezünk". A test életben tartó principiuma a hő, amit a keringő vér szállít
szerte a tagokba és szervekbe. A szívet nem mozgáscentrumnak tartja, hanem
hőközpontnak, amelynek az a feladata, hogy az életszellemet a szervezet
minden
részébe eljuttassa. Descartes nagyon világosan megmondja, hogy az emberi
test működése épp oly gépies, mint az állaté, csakhogy ezen kívül az ember
rendelkezik két olyan tulajdonsággal, amelyek megkülönböztetik az állatgéptől:
az egyik a beszéd képessége, a másik a tudatosság.
TEST ÉS LÉLEK
Test és lélek kapcsolatát
Descartes nem egyértelműen tárgyalja. Megjelöli azt a kis páratlan szervet
az agyvelőben (tobozmirigy), amely "a test többi részénél nagyobb mértékben
teszi lehetővé, hogy a lélek funkcióit gyakorolhassa", s ezt a lélek
székhelyének nevezi. Részletesen leírja a lélek és test kölcsönhatását,
a lelki jelenségekkel párhuzamos testi megnyilvánulásokat (pirulás, sápadás,
stb.) és megannyi más pszichobiológiai jelenséget. "A gondolkodó lélek
semmiképpen sem származhatik az anyag hatalmából,
hanem kifejezetten teremtődnie kell." Lelkünk "tökéletesen független a
testtől, és így nem is pusztul el vele együtt, hanem halhatatlan".
SZENVEDÉLYEK
A Passions de l'âme II. része tartalmazza a szenvedélyek
élettani
magyarázatát. Descartes 6 elsődleges szenvedélyt állapít meg: csodálkozás,
szeretet, gyűlölet, vágy, öröm, bánat. Ezeknek válfaja vagy összetétele
minden lelki megnyilvánulás. Test és lélek kapcsolatának fejtegetése közben
veti fel azt a kérdést, mi lehet az
oka a "különleges" ellenszenveknek, pl. annak, hogy ne tűrjük a rózsa illatát,
vagy undorodjunk a macskától? Ezek "onnan erednek, hogy életünknek valamilyen
korábbi szakaszában valamiféle érzékeny sérülést okoztak bennünk... Így
lehet, hogy a rózsa illata valamikor
erős fejfájást okozott a bölcsőben fekvő kisdednek, esetleg megijesztette
a macska, anélkül, hogy ezt bárki észrevette volna, vagy pedig az illető
maga megjegyezte volna emlékezetében, ennek ellenére élete végéig agyába
bevésődött az az ellenszenv, amit a rózsákkal, vagy macskákkal szemben
táplál."
Kozmológia
Descartes nemcsak a meglévő
világ magyarázatával akart szolgálni, hanem a mostani világunk kialakulását
is meg akarta fejteni. Elmélete azonban nem állhatott ellentétben a Bibliával.
Nemcsak ahhoz a szokványos megoldáshoz folyamodik, hogy elmélete hipotézis
jellegű, tehát vagy igaz vagy nem, és legfeljebb mint az égi mechanikában,
a könnyebb számítást teszi lehetővé, hanem határozottan kijelenti, hogy
a világ kialakulására Descartes úgy
fogja fel a fejlődéselméletet, hogy a világ mostani állapota valamilyen
ősállapotnak a természet törvényei alapján való kifejlődése.
Descartes azt mondta, hogy
feltehetjük, hogy a világ kezdetben teljesen homogén anyagból állt, meghatározott
mozgásmennyiséggel ellátva. Az eredetileg
homogén világ az ütközés következtében darabokra tört, és három ősanyag
alakult ki: