Magnus-hatás
Fél ív géppapírt hosszabbik oldala mentén
hajtsuk cső alakúra. A papírcső átmérője 2-2,5 cm legyen. A cső oldalán
szabadon maradó papírszélt ragasszuk le.
Egy lemezt vagy egy könyvet emeljünk
egyik kezünkkel magasra, és tartsuk ferdén, hogy lejtő legyen. A másik
kezünkkel tegyünk a lejtő felső részére egy kavicsot. A kavics végigcsúszik
a lejtőn, azután pedig szabadon esik.
Tegyük most a papírhengert a lejtőre
és engedjük el. A henger végiggurul a lejtőn, közben forgásba jön. A lejtő
végéről szabadon esik a forgó henger, de nem a kavics esési pályáján halad,
hanem attól elcsavarodó esési pályán.
Magyarázat
-
Miközben a forgó henger esik, elsuhan mellette
a levegő. Az A betűvel jelzett oldalon a henger forgásiránya és a levegő
elsuhanásának iránya ellenkező. Ezért az A oldalon a henger forgása lassítja
az elsuhanó levegő sebességét a hengerhez képest. Éppen ellenkező a helyzet
a B jelzésű oldalon. Itt megegyezik egymással a henger forgásiránya és
az elsuhanó levegő iránya. Ezért a B oldalon sebesebben suhan el a levegő
a henger mellett, mint az A oldalon.
Bernoulli -törvénye értelmében az A oldalon
nagyobb a nyomás, mint a B oldalon, ezért erre tér el a henger.
-
Már kétszáz évvel ezelőtt is észlelték,
hogy a mozsárágyúkból kilőtt golyók sokszor erősen eltérnek attól a pályától,
amire számítunk. Az is megesett, hogy az előre kilőtt golyó egyszerűen
visszafordult, és az ágyú mögött hullott le. Mivel ez még a tüzérek életét
is veszélyeztette, kívánatos volt a jelenség okát megtalálni. A különös
röppályát egy Magnus nevű egyetemi tanár magyarázta meg 1852-ben.
A mozsárágyú csöve sima volt. Lövés közben
a gömb alakú ágyúgolyó pörgésbe jött a cső falához történő súrlódás miatt.
Ezért repülés közben jelentkezett a Magnus-hatás. Az egyes golyók felszínében,
formájában mutatkozó kis különbségek miatt minden lövéskor másként forgott
a golyó, amit nem lehetett előre számításba venni.