Magnus-hatás




Fél ív géppapírt hosszabbik oldala mentén hajtsuk cső alakúra. A papírcső átmérője 2-2,5 cm legyen. A cső oldalán szabadon maradó papírszélt ragasszuk le.
Egy lemezt vagy egy könyvet emeljünk egyik kezünkkel magasra, és tartsuk ferdén, hogy lejtő legyen. A másik kezünkkel tegyünk a lejtő felső részére egy kavicsot. A kavics végigcsúszik a lejtőn, azután pedig szabadon esik.
Tegyük most a papírhengert a lejtőre és engedjük el. A henger végiggurul a lejtőn, közben forgásba jön. A lejtő végéről szabadon esik a forgó henger, de nem a kavics esési pályáján halad, hanem attól elcsavarodó esési pályán.

Magyarázat

Bernoulli -törvénye értelmében az A oldalon nagyobb a nyomás, mint a B oldalon, ezért  erre tér el a henger. A mozsárágyú csöve sima volt. Lövés közben a gömb alakú ágyúgolyó pörgésbe jött a cső falához történő súrlódás miatt. Ezért repülés közben jelentkezett a Magnus-hatás. Az egyes golyók felszínében, formájában mutatkozó kis különbségek miatt minden lövéskor másként forgott a golyó, amit nem lehetett előre számításba venni.