Nélkülem, árva földlakó,
mivé lett volna életed?
A képzelet tobzódásaiból
ki gyógyítá ki
lelked, ha nem én?
S ha én nem lettem volna: hol
volnál te már e földtekén?
Barlang odvába’, bérc-oromnál,
bagoly módján, meddig kotolnál?
Eledeled dohos moszat, kavics között,
mint a varangy, mért szürcsölöd?
Édes, dicső szórakozás!
Még a „tudós” vagy, semmi más.
(Goethe
– Faust)
DR. WESZELOVSZKY ZOLTÁN
1961 - 64
ÁLLAMI
ELISMERÉS
Kíváló Dolgozó(1976)
FOKOZATAI
Bölcsészettudományi dr.
Eötvös Lóránd Tudományegyetem (1983)
A szakmunkásképzés fejlesztésére irányuló törekvések összehasonlító pedagógiai elemzése az európai KGST országokban
DIPLOMÁI
Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskola; üzemmérnök (1969)
Eötvös Lóránd Tudományegyetem; középiskolai tanár (1976)
FONTOSABB
BEOSZTÁSAI ÉS MUNKAHELYEI
Hangmérnök
MAFILM Magyar Filmgyártó Vállalat
Kutatócsoport vezető
Munkaügyi Minisztérium Szakoktatási Intézete
Tudományos munkatárs
Országos Pedagógiai Intézet
Főosztályvezető
Országos Pedagógiai Intézet
Sajtófőnök
MDF Országos Központ; Sajtó és Tájékoztatási osztály
Szakértői Irodavezető
Parlament, MDF képviselőcsoport Szakértői Iroda
Képviselő és frakcióvezető (két ciklusban)
Budapest Főváros XIII. kerületi önkormányzat
Képviselő
Budapest Főváros Önkormányzata
Képviselő (három ciklusban)
Magyar Köztársaság Országgyűlése
Albizottsági elnök
Európai integrációs albizottság;
Olimpiai albizottság;
Oktatási, ismeretterjesztő, kulturális és művelődési feladatokat ellátó;
tudományos tevékenységet végző szervezeteket támogató albizottság;
TESTÜLETI
TAGSÁGAI
Elnök
Budapest Társaság
Főtitkár
Magyar Polgári Együttműködés Egyesület
Tag
Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság
MŰVEI
Color Bars oktatófilm (a Teheráni fesztivál díjnyertese) forgatókönyvírója (rendező: Timár Péter) 1974
„Korszimfónia” interjúkötet (2010)
Az iskolák, a diplomák és megbízatások tételes felsorolása csak szűk részét képezhetik egy ember, pláne egy „tudós” bemutatásának/bemutatkozásának. Ezek a könnyebben megragadható pályaadatok csak a felszínt mutathatják. Sajnos azonban így nem ismerhetjük meg azokat a gondolatokat, érzelmeket, kételyeket, várakozásokat, csalódásokat, hiteket és reményeket, stb., melyek egy életpálya egy-egy szakaszán, vagy éppen fordulópontján nagyon is meghatározóan hatnak ránk.
A pályaállomások e formális adatolásai nem annyira az elért szinteket jelentik, hanem inkább olyan átjáróknak tekinthetők életünk terepén, amelyeken érdemes áthaladni azért, hogy könnyebben és nagyobb eséllyel azzá válhassunk, akik ténylegesen vagyunk. Így ezek a hágók nem érkezési pontok, hanem sokkal inkább elindulási helyek. Egy-egy ilyen állomáson, amikor egy pillanatra szusszanunk és körbetekintünk, a világnak – így magunknak is – mindig egy más, újabb látószögből felfogható képét tapasztalhatjuk meg. Ezért a világ és magunk, mind teljesebb megismeréséért egész életünkben szakadatlanul érdemes keresnünk az újabb és újabb megfigyelési pontokat, ahol „szótárainkat” újraírhatjuk, következtetéseinket - az eddig megszerzett tudásunkra építve - újrafogalmazhatjuk. A magunk állandó, jelzett módon való önmeghaladásának törekvésével nemcsak az evolúció legáltalánosabb sugallatát – a megőrizni és meghaladni elvet – teljesítjük, hanem egyidejűleg így cáfolhatjuk meg a fent idézett mefisztói, fájóan lenéző megállapítást.
Az önmeghaladás szükségességében való erős hit nemcsak a cselekvéseinkhez adja meg a szükséges erőt, hanem kifejleszti bennünk a még ismeretlen tényezők, körülmények, összefüggések jelenlétének megérzését, megsejtését, sőt tiszteletét is. Cusanus-sal szólva így közelíthetjük a „docta ignorantia”, azaz a tudós tudatlanság állapotát, vagyis a legmagasabb rendű tudást.