Erdély - 2010.09.01-06

4. nap
5. nap
6. nap

8 óra előtt – előzetes megbeszélésünk szerint – megérkezett Kacsó András tanár úr, aki előzetesen elvállalta a 4. nap délelőtti idegenvezetést. Egyeztettük a szükséges részleteket és elrohant tanítani. Reggeli után a busz többek miatt 10 perc késéssel indult. Kénytelen voltam határozottan bejelenteni, hogy a következő reggel a busz pontosan indul, a későket nem várjuk meg, nem szeretném Andrást megvárakoztatni a megbeszélt helyen és időpontban.

50 perces út és megérkeztünk Csíkszeredába . Kollektíven kerestük a Makovecz-templomot, de elmentünk a közelében (utólag tudtuk meg, hogy alacsonyabb a közelében lévő régebbi templomnál, ezért nem vehettük észre). Mivel a keresés közben eljutottunk a Mikó-várhoz, először azt néztük meg.

Mikó vár

Felolvastam a nálam lévő Erdély útikönyvből a vonatkozó részt, megkérdeztem a Makovecz-templom megközelítését. Gyalog mentünk ÉNy-ra a főutcának számító Virág utcáig és ott balra. A Makovecz-templom egyik új látványossága Csíkszeredának, számunkra felejthetetlen élményt adott. Hivatalos neve Csíkszereda Milleniumi Temploma; tervezte Makovecz Imre és Bogos Ernő; felszentelték 2003.10.18-án.

Visszasétálva a buszhoz, mentünk Csíksomlyóra tovább a Petőfi utcán, a Márton Áron Gimnázium utáni saroknál jobbra fordulva rövidesen feltűnt a ferences kegytemplom 2 tornya. Megjegyzés: egyes térképeken nincs külön feltüntetve, hiszen Csíkszereda egyik kerülete. Szerencsénkre nem tolongtak a turisták, szinte csak mi voltunk. A busznak a templomon túli saroknál kellett parkolnia. Itt leszállva a többség elindult a Kis-Somlyó hegyre, a búcsújárás helyszínére.

Akik nem vállalták a gyaloglást, a kegytemplomban, a ferences kolostorban és az előttük lévő téren töltötték az időt. A hegyről visszaérkezőknek is maradt néhány perc a templomra.

A Kegytemplom

Kegytemplom oltár és a Mária szobor

A helyiek Baba Máriának hívják a Mária szobrot, valószínűleg mert olyan baba arca van.

Az ebéd megoldásában a parkoló őr segített: a közelben van a Várdomb Panzió-Étterem, jól főznek, vannak székely specialitások. Más lehetőség nem lévén, mentünk a Várdombba ebédelni. Utólag könnyű… 2 óra telt el, míg mindannyian megebédeltünk, de legalább a „búcsújárók” kipihenték magukat. A konyha specialitása a churutos ángádzsábur leves, Farkasné Ilike próbálta ki, neki ízlett.

A gyorsabb étkezés érdekében Laci bá’ felajánlotta, előre megrendeli az ebédet a 4. napra Sepsiszentgyörgyön, a 6. napra Aradon. A menüre vonatkozó kisebb vita után éltünk a lehetőséggel.

15:10-kor indultunk Gyimesbükk felé, szép lankás tájakon áthaladva megérkeztünk 16:20-kor. Köztudott, hogy az ezeréves határnál felújított vasúti őrházhoz 2008. pünkösd óta nosztalgia vonatok mennek Budapestről és Sopronból. Mi is nosztalgiáztunk és elhelyeztük 1. koszorúnkat ( Farkas Ferenc, Sergyán Gy. Zoltán).

A gyimesbükki őrház

Koszorúnk elhelyezése a történelmi határkőnél:

Tanulmányoztuk a felújítás emléktábláját (a körülvevő falon kb. 180 adományozó neve olvasható) :

A gyimesbükki vasúti őrház 2003-ban, amikor Deáky András megvásárolta :

Többen felmentek a meredek lépcsőkön a Rákóczi vár romjához :

A romoktól visszatekintve a domboldalban megláttuk a 2010. májusában elkészült kontumáci templom és emlékhelyet (odamenni nem volt időnk, GPS N46 33.474 E26 06.681 H=716m) :

Visszafelé áthaladtunk Csíkszeredán, megálltunk Tolvajos-tetőn a hármas keresztnél. (A fényképezés szembefényben nem igazán sikerült, de megoldottuk!)

A hármas kereszt koraeste {saját felvételünk} és délelőtt {internetről}

A hármas kereszt emlékmű 1996-ban, szép emlékű Márton Áron születésének 100. évfordulójára készült el, emléket állítva a töretlen hitű, nagy tiszteletnek örvendő püspök személyének; a csíksomlyói kegytemplom 1442-es alapításának; valamint a 896-os magyar honfoglalásnak. A csíki katolikus székelyek 1442-ben itt győzték le János Zsigmond seregét, ennek tiszteletére rendezik meg évente a csíksomlyói pünkösdi búcsút..