Erdély - 2010.09.01-06

4. nap
5. nap
6. nap

A 4. napi az indulás kiválóan, 8:55-re sikerült. A buszon elkezdtem felolvasni a Magyar Írók Szövetségének 1956. dec. 28-i  Gond és Hitvallás  című kiáltványát, melyet  fogalmazott és ott felolvasott  Tamási Áron. Úgy tűnt ez mindenkinek új volt (előző esti elolvasása előtt nekem is) az információ: a Farkaslakán született Tamási Áron nem csak a székely falu világának mesteri megörökítője, hanem ’56-os forradalmár is volt! A 3. bekezdésnél tartottam, amikor megérkeztünk Székelyudvarhely MOL kúthoz, ahol András már várt ránk. {A kiáltvány felolvasását a buszon délután fejeztem be.}

Andrást mindannyiunk nevében üdvözöltem, bemutattam, átvette a szót. Irány Szejkefürdő, Székelyudvarhely egyik kerülete. András a buszt a menetrendszerinti megállóba irányította, 45 perc múlva ugyanott találtuk. 14 székelykapun át felsétáltunk Orbán Balázs síremlékéhez.

Szejkefürdői székelykapu-gyűjtemény :

Orbán Balázs síremlékénél

András ismertette az életművet. { Kiegészítés: a http://mek.niif.hu/04800/04804/html/index.htm címen elérhető Orbán Balázs főműve: A Székelyföld leírása. } Közben Pötyi és Zita elsétált a borvíz forráshoz, vizet vételeztek, visszatérve a buszra többen megkóstolták, remélve gyógyhatását.

Következő állomásunk Farkaslaka, Tamási Áron szülőfaluja. Kedvező változás: az árusokat áttelepítették az út másik oldalára, ott nagy parkolót is építettek. Az így felszabadult térben jobban érvényesül Tamás Áron sírja, emlékműve és a közelben 2009-ben létrehozott kopjafás emlékhely. A síremléknél 2. koszorúnkat Könyves Balázs és Sergyán Gy. Zoltán helyezte el. Balázs személyes élményként mondta el, mit jelentettek számára Svédországban Tamás Áron művei.

Tamási Áron sírjánál

Elhelyezzük második koszorúnkat

Balázs megható beszéde

Székelyudvarhely főterén a „patkóban” sikerült helyet találni buszunknak. Andrással elsétáltunk a Városházáig, ahol megmutatta a faborítású dísztermet és kérésünkre elénekelte a Székely Himnuszt.

Székelyudvarhely –Városháza

A városháza belső udvara

A tanácsterem

Továbbmentünk a Főtér túlsó végére, a  szoborparkhoz.

A szoborpark a főtér felől

A főtér a szoborpark hátterében

Idézek a város honlapjáról: http://tourinfo.ro/content/view/119/85/lang.hu/

„Az Emlékezés Parkjának megálmodója és létrehozója a Székelyudvarhelyért Alapítvány, melynek elnöke Szász Jenő polgármester. 2004. május 22-én ünnepélyesen avatták Orbán Viktor jelenlétében. A szoborpark 12 ismert történelmi személyiséget: Kós Károly, Bethlen István, Wesselényi Miklós, Bethlen Gábor, Fráter György, Szent László király, Csaba királyfi, Hunyadi János, Báthori István, II. Rákóczi Ferenc, Bem apó, Nyirő József, valamint tizenharmadikként azt a névtelen Vándor Székelyt ábrázolja, akiről szól errefelé a történelem.”

Itt Wass Albert „Vándor székely hazatalál” feliratú mellszobránál Ekker Tibor és Zord Károly koszorúzott. (A felirat indoklása: mai napig jogilag halálra itélt háborús bűnös.)

A vándor székely Wass Albert szobra

Wass Albert szobrának megkoszorúzása ... ”a víz szalad, de a kő marad”

A téren végigsétálva megálltunk ...

A szoborcsoport felirata:

ÉLET
A szoborcsoportot Gubcsi Lajos író ajándékozta a székely népnek, hálával azért az ezredéves történelmi áldozatért, amit a székelység hozott a magyar nemzet oltárán.
A Krisztus-szobor Melocco Miklós műve. Mária, a magyarok nagyasszonya Győrfi Sándor alkotása. A kő-kompozíció Máthé Loránt-Pál műalkotása. Építésztervező Győrfi Balázs.
Állíttatta Szász Jenő polgármester
Az emlékmű főtámogatója a Magyar Művészetért Közössége és Székelyudvarhely városa
2007. november 4.”;

Felavatták 2008 május 25-én
Orbán Viktor, a Fidesz Magyar Polgári Szövetség elnöke és
Az eredeti emlékoszlopot, Hargita Nándor alkotását,
1897 június 26-án leplezték le a millenium tiszteletére.”

A szobor az  I. Vh. 82-es gyalogezredének és a  II. Vh. Hősi halottainak állít emléket.

Összegyűltünk a busznál, megköszöntük Kacsó Andrásnak a színvonalas idegenvezetést, átadtuk az előkészített ajándékcsomagot, elköszöntünk tőle.

Kb. ½ órás késéssel indultunk tovább – a Csíkszeredáig már ismert úton – Sepsiszentgyörgyre. A várost elhagyva szóbakerült a jobb minőségű Segesvár – Brassó útvonalon haladás lehetősége, sajnos már későn. 2 óra múlva érkeztünk a Sepsiszentgyörgy településjelző táblához. Itt - Laci bá’-nak köszönhetően - a testvériskola tanára várt ránk és felvezetésével mentünk az iskolához. Onnan gyalog az étteremhez, ebéd után végigsétáltunk a belvároson. Az iskola előtt fényképek készültek, „fésülködés” után a városból kifelé is megkaptuk az autós segítséget.

A testvér-iskola előtt.

Következő célunk Nyergestető. Az emlékműhöz Sepsiszentgyörgyről Csíkszereda felé a 12-es országútról Tusnád és Csíkkozmás között jobbra leágazva, a 11B Kézdivásárhely felé menő úton 6,5 km-t haladva érkeztünk. Az emlékmű közvetlenül az út kanyarulatában jobbról található, a másik oldalon lépcsőkön lehet felmenni a kopjafákhoz. Az emlékműnél Bilszky Laci ismertette „A magyar történelem Thermopülei csatáját”. Tuzson János őrnagy kétszáz bátor katonája itt tartóztatta föl a csíki medence felé nyomuló orosz csapatokat 1849. augusztus 1-én a segesvári (fehéregyházi) csatavesztés után. Farkas Feri első főnökéről, Tuzson János rokonáról beszélt. Az 4. koszorúzást Bilszky László és dr. Horváth László végezte.

Nyergestetői csata emlékműve

Elhelyezzük 4. koszorúnkat.

Zetelaka szállásig végig ismert úton haladtunk, semmi különös nem történt. Fenyéden lehetett székelykaput választani a holnap reggeli fényképkészítéshez. A teljes napról elmondható: az előzőeknél könnyebb volt, ez köszönhető András idegenvezetésének, a Laci bá’-tól kapott segítségnek és annak, hogy eddigre a csapat is „összecsiszolódott”.